חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוזיאון אדם – מוזיאון העיצוב של בריסל

עזרה בתכנון טיול לבלגיה? השאירו פרטים👇

העיר בריסל ידועה בכל העולם בזכות המוזיאונים המיוחדים שבה. אחד המוזיאונים החדשים והייחודיים ביותר הוא מוזיאון העיצוב והאומנות ( ADAM Art & Design ) אשר פתח את שעריו בשנת 2016. במבט ראשון זהו היכל סגידה למוצרי פלסטיק אך הוא הרבה יותר מזה, הוא גם מספר לנו את הסיפור של התפתחות עולם התעשייה והעיצוב וכיצד השפיעה התפתחות זו על חיינו על ידי הצגת אלמנטים היסטוריים לצד אלמנטים מודרניים. 

מה מיוחד כל כך במוזיאון אדם? 

זהו מוזיאון אשר מוקדש כולו לפלסטיק עם אוסף מיוחד מסוגו של כ- 2,000 חפצי פלסטיק המתוארכים מסוף שנות ה- 50 של המאה שעברה ועד למאה ה- 21. מתוך האוסף השלם מוצגים כיום במוזיאון כ 500 פריטים, כמו מוצרי יומיום, יצירות אומנות ועיצובים תעשייתיים אייקוניים בתצוגה מינימליסטית יפיפייה ומרשימה.  

אך למוזיאון קיימת ייחודיות ואפילו מעט מוזרה, אוסף המוזיאון כולו נאסף לאורך השנים על ידי אדם פרטי אחד. מדובר באומן והמעצב הבלגי פיליפ דסל (Philippe Decelle) 

החזון של פיליפ דסל אשר הוביל להקמת מוזיאון העיצוב בבריסל

הכל התחיל בשנת 1987, כאשר פיליפ דסל הציל מבית יוניברסל, כיסא פלסטיק של המעצב האיטלקי ג'ו קולומבו. פריט זה הכניס הרהורים בליבו של דסל כמה קצר הוא הזיכרון של החברה שלנו וכיצד נהפך פריט, תוצר אייקוני של אתמול לזבל של מחר בעוד כמה שנים. מרגע זה החל הסיפור של פיליפ דסל עם חפצי פלסיק אשר לימים הפך לאוסף שלו שנקרא פלסטריום.

עם אותן תחושות אשר עלו בליבו, החל פיליפ דסל לחפש כל דבר שעשוי מפלסטיק: החל מהכלים אשר שימשו לפעולות היומיומיים הבסיסיות כמו עטים לכתיבה ועד ליצירות המקוריות של גאוני העיצוב המפורסמים כמו ג'ו קולומבו, ורנר פנטון וארו ארניו לצד יצירות עכשוויות כמו העבודות של פיליפ סטארק ורבים אחרים. בסופו של דבר הוא אסף למעלה מ -2000 חתיכות פלסטיק המתוארכות לסוף שנות החמישים ועד תחילת המאה ה -21 והן השתמרו במשך שנים במרכז בריסל.

התשוקה של פיליפ דסל לפלסטיק הייתה בהחלט גדולה מאוד ומאמציו הנחרצים לאורך השנים לצבור את חלקי האוסף השתלמו לבסוף כעת כשהוא זוכה לראות אותם מוצגים בבריסל, במה שהפך למוזיאון לאמנות ועיצוב עם האוסף הפרטי שלו.

האיש שעומד מאחורי האוסף של מוזיאון 

אומן ואספן בלגי יליד 1948, עבודתו מתרכזת בעיקר במבנים גיאומטריים בטבע ובנופים.

בנוסף לעבודתו כאמן חזותי, הוא החל לאסוף החל משנת 1974 חפצי זכוכית אשר יוצרו בעיקר בצרפת בתקופת הארט דקו. משנת 1987 הוא החל לאסוף אוסף חפצי פלסטיק שתוכננו על ידי מעצבים אירופאים משנת 1957. הפריטים שאסף הפכו לאוסף גדול ומרשים אשר הוצג לראשונה בחלל פרטי – הפלסטריום . האוסף נרכש בסופו של דבר  על ידי מרכז  האטומיום בבריסל אשר הקים על פי מורשתו של האומן את מוזיאון  אדם – מוזיאון העיצוב של בריסל. 

האוסף הנדיר של חפצי הפלסטיק שנאסף על ידי פיליפ דסל נרכש בשנת 2014 על ידי המוזיאון למען שתי מטרות עיקריות: הראשונה הייתה להציג באופן פומבי את האוסף הקיים ולבסס את אוסף הקבע של המוזיאון ומצד שני לשמר את האוסף הייחודי הזה למען הדורות הבאים. 

מה מוצג כיום במוזיאון אדם? 

מכיוון שלא ניתן להציג את האוסף כולו, האובייקטים אשר מוצבים לראווה מוצגים לאורך מסלול של אזורי נושא אשר מתבססים על אסוציאציה חזותית בכדי לעורר את סקרנותם של המבקרים. בנוסף לתערוכה המרשימה הזו המוזיאון מקיים גם מספר פעילויות חינוכיות הקשורות בנושא האוסף, הרצאות, סיורים מודרכים ותערוכות מתחלפות במסגרת תוכנית אשר פותחה בשיתוף פעולה עם מספר מוסדות מוכרים כמו: 

Art Brussels, Europalia, Brussels Design September, Bozar, the Centre d’Innovation et de Design (CID), Ghent Design Museum and Vitra Design Museum. 

במקום ישנם גם חנות ספרים ובית קפה קטן שהיא חנות קונספט משולבת. ומה הקונספט? עיצוב כמובן. 

שאלות נפוצות בנוגע למוזיאון אדם בבריסל

המוזיאון ממוקם בפארק התערוכות הייזל בחלקה הצפוני של העיר בריסל במרחק צעדים ספורים מהאטומיום. למגיעים באמצעות תחבורה ציבורית רכבת או אוטובוס שם התחנה הוא הייזל (station Heizel )

מיום שישי עד יום שני (כולל) המוזיאון פתוח בין השעות 11:00-19:00 (משרד הכרטיסים נסגר בשעה 18:30). במהלך חופשות הלימודים בבלגיה המוזיאון פתוח 7 ימים בשבוע.

המוזיאון מציע מגוון פעילויות לילדים דרכן יכולים הילדים להפוך למעצבים קטנים כמו ללמוד איך ליצור פלסטיק אורגני. הכניסה עם ילדים מתחת לגיל 6 היא חינם כך שלקטנטנים אין כל כך מה לחפש שם.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בבריסל מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על בריסל, בלגיה!